Sisältö, tavoitteet ja aikataulua täältä
Lääkelaskuharjoituksia ja ohjeita täällä ja täällä
22.9-16 asiaa kipulääkeistä, tutustu
Kipuläääkeistä ja muista lääkeistä lue ja opiskele:
torstai 15. syyskuuta 2016
tiistai 13. syyskuuta 2016
Hoitotyön kirjaaminen (ja potilasasiakirjat)
Kirjaaminen on haastavaa ja sen kehittäminen on meidän jokaisen tehtävä. Kirjaaminen on mm. sekä asiakkaan että hoitajan turvaa ja hoidon jatkuvuutta lisäävä asia. Siksi käymme myös osaamisalassa läpi kirjaamiseen liittyviä asioita.Opettaja jakaa teille tapauskertomuksen (virtuaalisairaalan materiaali) ja tuolle asiakkaalle teette hoitosuunnitelman sähköisen kirjaamisen komponenttien kautta:
SHTaL (3.0) ja SHToL (3.0) komponentit ovat
AktiviteettiErittäminen
Selviytyminen
Nestetasapaino
Terveyskäyttäytyminen
Hoidon ja jatkohoidon koordinointi
Lääkehoito
Ravitsemus
Hengitys
Verenkierto
Aineenvaihdunta
Turvallisuus
Päivittäiset toiminnot
Psyykkinen tasapaino
Aisti- ja neurologiset toiminnot
Kudoseheys
Elämänkaari
Huomioi, että Komponenteissa on alaluokkia ja komponentit voivat olla erilaisia riippuen sähköisen kirjaamisen järjestelmästä.
Potilasasiakirjoista ja Kirjaamisen ohjeista hyvä ohje on valviran sivuilla. Katso, mitä siellä sanotaan esimerkiksi opiskelijan kirjaamisesta? kerro myös käytännön kokemuksia/ mahdollisesti itsellesi heränneitä kysymyksiä kirjaamisesta/potiasasiakirjoista.
Lisäksi rakenteisesta kirjaamisesta sekä potilasasiakirjoista on tietoa Sairaanhoito ja huolenpito-kirjassa s. 19-24 ja s. 597-600. Lue asia kirjastasi.
Katso kirjaaminen pitkäaikaishoidossa tai kirjaaminen kotihoidossa. Siellä 26 sivulta eteenpäin on mallia kuinka kotihoidon kirjaamista voitaisiin kehittää. (Kotihoidon päivittäinen kirjaaminen on haasteellista ja vaihtelee runsaasti paikkakunnittain)
Aloita tehtävän tekeminen tunneilla 2-4 hengen pienryhmissä (opettajan erikseen sopimana ajankohtana). Palauttakaa ryhmänne vastaus omaan blogiinne (tai jonkun ryhmäläisen, tekijöiden nimet ylös). Opettaja kommentoi pohdintojanne ja jokainen käy myös tutustumassa toisten ryhmien töihin/oppimimassa toisten ryhmien palutuksista erikseen sovitulla tavalla.
Mielenkiintoista ja innostavaa kirjaamisen tehtävää!
t. Helena ja Mervi
perjantai 9. syyskuuta 2016
Asiakaslähtöinen hoitotyö
Moikka,
Tällä viikolla pidimme koululla asiakaslähtöisen hoitotyön lähipäivää. Ohjelmassa oli mm omahoitajuus sekä sen syventäminen ja hoitotyön dokumentoinnin syventäminen. Opiskelijat kirjoittivat pienryhmissä blogiin ajatuksiaan omahoitajuudesta. Aihe herätti mukavasti keskustelua.
Keskustelussa tuli esille mm tämä Elämän puu, jota kokeillaan Tampereella. Kannattaa käydä tutustumassa oheisesta linkistä.
Mervi
Tällä viikolla pidimme koululla asiakaslähtöisen hoitotyön lähipäivää. Ohjelmassa oli mm omahoitajuus sekä sen syventäminen ja hoitotyön dokumentoinnin syventäminen. Opiskelijat kirjoittivat pienryhmissä blogiin ajatuksiaan omahoitajuudesta. Aihe herätti mukavasti keskustelua.
Keskustelussa tuli esille mm tämä Elämän puu, jota kokeillaan Tampereella. Kannattaa käydä tutustumassa oheisesta linkistä.
Mervi
torstai 25. elokuuta 2016
Kirurgisen asiakkaan hoitotyön lähipäivä
Hei,
Pidimme lähipäivää 23.8 Ikaalisissa ja Virroilla. Aiheenamme oli kirurgisen asiakkaan hoitotyö. Oppikirjasta Sairaahoito ja huolenpito kannattaa ehdottomasti lukea kappale 3: perioperatiivinen hoitotyö.
Aiheeseen liittyen löytyy mm mielenkiintoisia videoita alla olevasta linkistä;
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/21/kirurgisia-toimenpiteita-veitsen-teralla
Mervi
Pidimme lähipäivää 23.8 Ikaalisissa ja Virroilla. Aiheenamme oli kirurgisen asiakkaan hoitotyö. Oppikirjasta Sairaahoito ja huolenpito kannattaa ehdottomasti lukea kappale 3: perioperatiivinen hoitotyö.
Aiheeseen liittyen löytyy mm mielenkiintoisia videoita alla olevasta linkistä;
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/21/kirurgisia-toimenpiteita-veitsen-teralla
Mervi
perjantai 19. elokuuta 2016
Ravitsemushoito
30 h ( 3 x 3h lähiopetus - 21 h verkko-opiskelua)
Opettaja: Tiina Rajala, 050-395 8942, tiina.s.rajala@tampere.fi
Tavoitteet:
- Opiskelija tietää
ravitsemushoitosuosituksen keskeiset asiat, erityisesti hoitohenkilökunnan
näkökulmasta
- Opiskelija oppii tunnistamaan
potilaan/asiakkaan ravitsemusongelmia, kuten vajaaravitsemuksen oireita
- Opiskelija osaa tehostaa
erilaisten asiakkaiden ravitsemushoitoa (esim. vajaaravitut,
syöpäpotilaat, vanhukset, muistisairaat)
- Opiskelija osaa arvioida
potilaan/asiakkaan ravitsemustilaa ja neuvoa häntä erilaisissa
ravitsemusongelmissa
Lähiopetuspäivä 19.8
Kertausta ja syventämistä suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito
Tehtävä ravitsemushoito
Tehtävä oman asiakkaan ravitsemustila
Tehtävä ravitsemushoito eri sairauksissa
Lähiopetuspäivä 9.9
Ravitsemushoito jatko
Tehtävä asiakkaan ruokatottumusten arviointi ja ravitsemusohjaus
Tehtävä kliiniset täydennysravintovalmisteet
Lähiopetuspäivä 23.9
Kooste ja palaute
ITSEARVIOINTI
perjantai 12. elokuuta 2016
Hei, Tervetuloa opiskelijaksi sahuvat osaamisalaan!
Olen Ikaalisten toimipisteen terveydenhuollon opettaja. Tervetuloa uudelle oppimisalustalle minunkin puolesta kaikki Virtain ja Ikaalisten sahu ja vat osaamisalan opiskelijat!
Innolla odotan osaamisalaopintojen alkamista ja yhteistä tekemistä Virtain toimipisteen kanssa.
Yhdessä ihmetellen, ope Mervi Blom
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)